perjantai 31. toukokuuta 2013

Lopultakin... Isle of Skye!

Viimeinkin kaikki yliopiston tentit on ohi ja koittaa vapaus! Se ei kuitenkaan tarkoita, että kiire olisi ohi... Huomenna laiva lähtee Orkneylle, jonka jälkeen Shetlannin saarille. Nyt on kuitenkin viimein aika Isle of Skye päivityksen, sillä kävin siellä jo pääsiäisloman viimeisellä viikolla (siis 10.-13.4. yli kuukausi sitten, hupsis...).

Saimme poikaystäväni kanssa aika edullisen reissun järkättyä matkustamalla epämukaviin aikoihin. Kuten lähtemällä matkaan aamukuudelta ja tulemalla perille puolen yön jälkeen. Matkat Skotlannin itä-rannikolta junilla ja busseilla länsirannikolle ja itse saarelle kesti ainakin seitsemän tuntia vaihtoineen päivineen. Saavuimme kuitenkin pirteinä kuin peipposet Portreehen, Skyen pääkaupunkiin, josta lähdimmekin patikoimaan B&B:iimme, joka sijaitsi noin tunnin patikkamatkan päässä kaupungista. Kulkuneuvottomina kävelimmä järrkyttävät  määrät noiden neljän päivän aikana, niin että jalatkin tuli rakoille. Busseja kulkee, mutta melko rajoitetusti ja kaikki kulkevat Portreen kautta. Bussien rajoittavuuden takia ensimmäisenä iltana tutustuimme lähinnä jalan lähiseutuun.

Tällaisia pieniä metsiköitä oli matkamme varrella ja KAIKKIALLA oli lampaita.
Eläinvauvoja kaikkialla!
Eläimiä kaikkialla!
Auringon lasku.

Ensimmäisenä aamuna kohteenamme oli yksi Skyen kuuluisuuksista: Fairy Glen. Tästä paikasta tuli ainakin minulle heti mieleen Hobittila. :)

Alueella oli myös paljon vesiputouksia, joista yhden juurelle löysimme.

Uig.
Päivän toinen kohde oli ehkä saaren kuuluisin: Old Man of Storr.

Juurella.
Kiipeämisen jälkeen.

Korkeimmalla paikalla! Ja oikeassa reunassa itse Old Man of Storr. Alhaalla näkyy sekä järvi että meri.
Tämän päivän iltana majapaikkaan kävellessä vastaan tuli erittäin pyöreä lehmä. Ei aikaakaan kun törmäsimme oikeaan lehmien ja niiden vasikoiden kokoontumiseen tienvarrella. Eikä siinä vielä kaikki! Iltahämärässä vähän myöhemmin näimme lauman lampaita kokoontumassa tiellä. Jotain hämärää oli selvästikin tekeillä...
Tässä osa sitä porukkaa,  johon törmäsimme...
Kolmannen päivän kohteena oli Coral Beach lähellä Dunveganin kaupunkia saaren länsirannikolla.
Oli epätavallisen aurinkoinen päivä, jona poltin naamani...
Dunveganin linna.

The Coral Beach, joka on saanut nimensä valkoisesta hiekastaan...
Hiekan alla kulki puroja. Kuului hauska ääni kun istui hiekalla.

Laskuveden aikaan, pystyi "kävelemään vetten päällä".
Ja ranta ja maisema muuttui äkisti.
Viimeisenä päivänä istuskelimme Portreessa odottelemassa bussia, kirjoittaen postikortteja ja nauttien auringosta (sekä pahasta jäätelöstä...). Hyvä reissu yleensä ottaen, vaikkakin väsyttävä. Isle of Skyellä on ehdottomasti käymisen arvoisia paikkoja, ja se on mukavan hiljainen ja maaseutumainen paikka. Siellä voi myös nähdä tähtitaivaan ihan uudella tavalla, kun on jonkun matkan päästä isoista valosaasteen lähteistä. :)

Portreen satama illalla.
Portree illalla.
Näkymä Portreesta Cullen vuorille.
Portree aamulla.
Siinä Isle of Skye nopeasti! Seuraavana täytyykin päivittää viimeisten opiskeluviikkojen kuulumiset, tenttihysteria ja loput matkat ja kesätunnelmat. :)